Ko nas kot posameznike in družbo zapusti zdrav razum, v državi pa desetletja ni in ni politične volje, za učinkovito zakonsko ureditev področja alkohola in prepovedanih substanc v cestnem prometu, za lastno senco preračunljivosti ponikne še strokovna volja in znanje uradnikov, nas lahko vse le razžalosti. Bojim se dejstva, da je lahko na mestu dveh nedolžnih pokojnih pešcev kdorkoli izmed nas. Pa ne, da je z gospodom, ki po poročanju medijev, niti ni vedel ali je pil ali se drogiral pred, med ali po vožnji nekaj narobe. On bo žal svoj delež odgovornosti po lastni presoji nosil v sebi. Nekaj je narobe z nami! Narobe, ker dopuščamo, da taka vprašanja, dvomi izpodrinejo bistvo dejanja – “De iure in de facto”. Dva nedolžna človeka sta umrla, ostala na cesti, ker je povzročitelj odpeljal s kraja, pijan in pod vplivom drog in njemu po slovenski zakonodaji ne zmoremo dokazati naklepa?! Naklepa za kaj, dragi in “lubi Slovenci”? V prenekaterih državah EU, so že pred desetletjem iz zakonodaje varnosti cestnega prometa črtali izraz nesreča “accident” in ga nadomestili z izrazom trčenje “crash oziroma collision”, kajti zavedajo se, da katastrofalno trčenje v navedeni prometni “nesreči”, nima ničesar skupnega s pojmovanjem nesreča! To sedaj in še mnogo let občutijo in živijo samo še bližnji, prijatelji in kolegi…
Ob objavi članka v medijih poslušam komentarje, mnenja, blatenje, iskanje krivca. Vse od nesposobnih policistov, tožilcev, sodnikov, države, do izjemno sposobnih odvetnikov, ki te lahko rešijo še iz tako “usrane” godlje, ki si jo zakuhamo v prometnih nesrečah. Ko že ves zbegan sledim številnim mnenjem, ki me seveda podtalno oddaljijo od bistva, prileti še eno mnenje, brez komentarja, samo linki na forume, kjer so kot odlični kuharski recepti nasuti nasveti, kako se izogniti kazni za nepravilno parkiranje, hitrost, alkohol, droge ipd. Parodija na našo državnost, pravni sistem. Preberem jih nekaj, samo na temo alkohola in solze mi polzijo po licih, ko se mi izriše boj staršev in številnih drugih, ki so izgubili svoje bližnje zaradi alkohola in se izpostavili v javnosti zgolj in samo v dobro vseh nas. Spominjam se učiteljice Marjane, ki ob Svetovnem dnevu spomina na žrtve prometnih nesreč leta 2009 na Prešernovem trgu v Ljubljani, pojasnila vsem dvomljivcem, zakaj nagovarjamo odgovorne in politike k spremembi zakonodaje in jih spodbujamo k ukrepom za večjo varnost, za dobro vseh: ” Včeraj se je prometna nesreča pripetila njim, danes nam in ne želimo si, da bi se jutri pripetila vam.” Poleg njenega sina Petra, so v vozilu umrli še Tjaša in Nataša, hudo poškodovana pa je ostala Neja. Voznik je bil pijan.
Od takrat je minilo 11 let, 15. novembra 2020 bomo obeležili že štirinajsti Svetovni dan spomina na žrtve prometnih nesreč. Zamenjalo se je že nekaj Vlad, poslancev, uradniki in zakonodaja ostajajo praviloma isti. Še vedno polna lukenj, ki ruši vrednote, vzgojo, kulturo, medsebojno sožitje v prometu, spoštovanje, kvaliteto zdravja in svetost življenja. Predvsem pa v zadostni meri ne ločuje plevel od zrnja, objestnežev od normalnih voznikov, prekrškov do hudih kaznivih dejanj..
Zakaj?
Na strokovnem posvetu, ki ga je Agencija za varnost cestnega prometa organizirala v Državnem svetu se spominjam uradnika, ki mi je hitel razlagati, da nas zelo podpira, vendar se
moramo zavedati, da nas ne leva ne desna politična opcija pri alkoholu nikoli ne bosta podprla. Kot razlog je navedel podatek NIJZ, ki pravi, da preko 250.000 Slovencev prekomerno uživa alkohol, ti so volivci in politiki preprosto računajo na njihov glas. Spet drugi, pravne stroke je razlagal, da ima Slovenija eno najmodernejših in najvišjih pravnih oblik zaščite državljanov že v Ustavi in da primerljivih zakonskih rešitev kot so v Veliki Britaniji, Nemčiji, Švici, Franciji ne gre enačiti z našimi. Če sem pri prvem razumel sporočilnost, ki ima v tranzicijskih državah najbrž še nek smisel, pa mi je razlaga slednjega šla težje. Ker sem zaznal njegovo pravilno pravniško držo in relativno ambiciozno karierno vnemo sem mu nemudoma ponudil priložnost:” kolega, v funkciji podpredsednika FEVR , vas vabim kot enega glavnih nosilcev plenarnega zasedanja, na temo dobrih pravnih primerov s področja alkohola in varnosti cestnega prometa. Lahko boste predstavili naš model in drugim razložili, da so v pravni zmoti in živijo z nižjimi standardi pravnega sistema.” Od takrat še nisva bila v stiku.
In kje je izhodiščna razlika med državami? V Sloveniji alkohol in prepovedane droge, ne glede na stopnjo alkoholiziranosti in jasnega mnenja zdravstvene in psihološke stroke, NISO VZROK za nastanek prometne nesreče. O tem smo v zadnjem desetletju seznanili vsakega ministra za promet in pravosodje.
Da vse le ni tako črno/belo, in pravna stroka nikakor ni v krizi nerešljivosti, pa je v strokovnem prispevku podal niz odličnih rešitev profesor Pravne fakultete iz Maribora. Poleg zelo jasno izraženega sistema v državi je pokazal na način in katere zakone, člene bi bilo potrebno sprejeti, dopolniti, spremeniti, da bi lahko na cestah ločevali kaj je dejansko nesreča in od kod nesreče ni več, predvsem v povezavi z alkoholom in prepovedanimi drogami. Zdi se mi, da tudi njegovi predlogi in delo še nekaj časa ne bodo odtisnjeni v svežo izdaji Zakona o prekrških, Zakona o kazenskem postopku, Zakona o pravilih cestnega prometa itd. . Od tega posveta, ko je bil delež alkoholiziranih voznikov v najhujših prometnih nesrečah okoli 20% se je v letu 2020 ta delež dvignil že na 40%. In nikomur nič. Odgovornosti za tak porast ne prevzema nihče in mi, kot da se to dogaja drugim, želimo in zmoremo vse kar je narobe, preliti zgolj in samo na posameznika, nikakor ne na naš sistem, ne zavedajoč se, da za temi % stojijo imena, priimki ljudi, ki so nam blizu in za katerega delež danes vemo, da bi se lahko, ob udejanjanju Vizije NIČ znižal.
Torej, tudi letos se bomo izpostavili, ne le v Sloveniji, po celotnem svetu. Tudi letos bomo s strani tistega zdravega dela naših državljanov prejeli podporo in te je vedno več. Vsem tistim, ki so jezni na policiste, tožilce in sodnike sporočamo, da zakone sprejemajo v Državnem zboru na predlog uradnikov, pod katerimi se nekateri podpisujejo desetletja, ne glede ali je obrazložitev zdaj takšna jutri pa diametralno drugačna. Papir vse preživi, pravijo, politiki bodo odšli, mi pa ostajamo tu. Ne glede, spoštovani anonimni komentatorji, ti imajo v naši družbi škarje in platno. Tudi v primerih, kadar iz naših sodišč kot nedolžni odkorakajo pijani vozniki. Namesto, da jih vse deležnike po vrsti blatimo je naš predlog, da se raje povežemo in na plano podamo tiste ljudi in tiste rešitve, ki sledijo načelu želimo, znamo, zmoremo in bomo uresničevali Vizijo NIČ.
Robert Štaba
Predsednik Zavoda Varna pot
__________________________
Članek Slovenske novice – Jan pijan in zadet ubil dva pešca
Članek 24 ur.com – Sodba povzročitelju nesreče, v kateri sta umrla pešca, razveljavljena